Валерий Пекар, Site.ua
Феноменът Зеленский заслужава да бъде изучен. Всячески ще се
въздържам от оценки за личността на този кандидат, за възгледите му или за
явните или хипотетични връзки с олигарси. Ще се опитам само да анализирам причините
и инструментите, които доведоха до неговия висок резултат.
Най-важният фактор за високия рейтинг на Зеленский е
обединяването на три електорални групи.
1.
Избирателите „срещу всички” станаха ядрото на
електората на Зеленский. Те от самото начало бяха готови да дадат гласа си за
който и да е антисистемен кандидат, като по този начин изразят протеста си
срещу традиционните представители на политическия елит. Подобен протест и подобно
търсене на антисистемни лица могат да бъдат наблюдавани в много страни.
Според мен, както и според други анализатори (не е изключено,
че и според самия Зеленский) това бяха рамките на неговия електорат. Но през
януари той започна да набира нова група привърженици.
2.
Проруският електорат загуби своя единен кандидат след разкола
в проруския блок на две части (принос за този разкол има и щабът на Порошенко, но
там едва ли са прогнозирали подобни последици). Много от проруските избиратели оттеглиха
доверието си от кандидатите Юрий Бойко и Олександр Вилкул /които на 31 март заеха съответно четвърто (11,67 %) и осмо място (4,15
%) – бел.прев./ и се ориентираха към Зеленский – рускоезичен, не говори
прекалено за патриотизъм, смята, че войната трябва да бъде прекратена.
По този начин Зеленский получи още една група избиратели и
значително повиши рейтинга си, като излезе на първо място в надпреварата.
3.
И тук се включи една трета група, която може да
бъде наречена условно „само-не-Порошенко” – избиратели, според които основната
цел на сегашните избори е отстраняването на Порошенко (с разнообразен спектър
от причини – от разочарование от реформите и от корупцията до влиянието на руската
пропаганда). Тези избиратели в края на миналата година или не още бяха
определили позицията си, или бяха готови да гласуват за Тимошенко като кандидат,
който може да победи Порошенко /Юлия
Тимошенко зае третото място с 13,40 % - бел.прев./. Когато Зеленский се
изкачи стремително на лидерската позиция, те видяха в него бъдещия победител. Започна
отток на гласове от Тимошенко към Зеленский, като това беше един динамичен
процес през първите месеци на годината: нейният рейтинг падаше, а неговият се
увеличаваше. Несъмнено, това не са левичари-патерналисти, защото на тях Зеленский
не предлага нищо; това са избиратели, за които главното в Тимошенко не са
нейната личност, възгледи или програма, а бъдещата й победа над Порошенко.
Чуват се гласове, че за Зеленский не гласуват по убеждение, а
само на майтап. Това не е истина, и още как гласуват. Проблемът е, че за него
гласуват хора с различни убеждения, като всички са убедени, че неговите
убеждения съвпадат с техните (вж. по-долу за огледалната технология). Тази амбивалентност
на избирателите на Зеленский се потвърждава от социологическите проучвания.
Заслужават внимание
методите и инструментите, с помощта на които бе постигнат високия
резултат.
1.
Явно най-интересният инструмент е сериалът /„Слуга на народа” –
комедиен телевизионен сериал – бел.прев./, в който
Зеленский изпълнява ролята на президента Голобородко. Не съм сигурен, че някъде
по света е имало нещо подобно. Важното в случая е, че хората с докритическо
мислене (а в Украйна те са 80 %) отъждествяват актьора и ролята – както детето
вярва, че пред него е истинският Санта Клаус, дори когато е видяло, че татко
слага бялата брада. Естествено, сред избирателите на Зеленский има много хора с
развито критическо мислене, но сериалът оказа голямо влияние върху част от
аудиторията.
Реклама на сериала - СЛУГА НА НАРОДА Историята на следващия президент Снимка: glamurchik.tochka.net |
Като цяло, мисля, че всички ще се съгласят, че кандидатът
Зеленский беше създаден от телевизията.
2.
Digital. Екипите на останалите кандидати дори не
се стараеха да използват модерните канали и инструменти. Те всички са останали
в ХХ век с неговите билбордове и телевизии, макар че значителна част от избирателите
вече живее в ХХІ. Тази част беше приятно впечатлена от активната дейност в този
сегмент на информационното пространство и се присъедини към привържениците на
Зеленский. Ще добавя, че за социалните мрежи не са приемливи традиционната приповдигната
реторика и консервативните лозунги на другите кандидати – в този смисъл екипът
на Зеленский беше съгласувал канала и
посланията.
3.
„Огледална технология”. Това е моето название за
подхода, който използва екипът на Зеленский и който се състои в липсата на ясни
изявления по ключови въпроси, мълчание и избягване на дебати, срещи и интервюта.
Тъй като Зеленский обедини три различни и често несъвместими целеви групи, изразяването
на ясно становище по въпроси, на които се базират идентификацията и различията,
лесно би могло да отблъсне някого. Мълчанието позволява на всеки избирател да
бъде сигурен, че кандидатът споделя именно неговите ценности и позиции. Много
избиратели смятат, че Зеленский е за европейска интеграция, докато много други
са убедени в проруската му позиция. Всеки вижда в кандидата себе си като в
огледало.
4.
Общуване „дете – дете”. Известният психолог Ерик
Берн в книгата си „Игрите, които хората играят” дефинира три „Аз-състояния” на
личността: Родител, Възрастен и Дете. Почти всички кандидати формират политически
образ на Баща или Майка и от висотата им се обръщат към избирателя като към Дете
(„Ще ви защитавам, ще се грижа за вас, ще ви осигуря...” и т.н.). Зеленский пръв
заговори от позицията „Дете към Дете” („Да им покажем всички заедно!” и други
подобни лозунги) и това се оказа нещо абсолютно ново в украинската политическа
реклама – посланието му беше печелившо в сравнение с другите изтъркани и
еднакви послания.
5.
Short run (бягане на къса дистанция). Ранният
старт на Тимошенко, както видяхме, доведе до изчерпване на ресурсите за
увеличаване на рейтинга: недостиг на послания, на нови групи, които биха могли
да бъдат привлечени. Екипът на Зеленский беше изчислил блестящо старта на
кампанията, така че в момента на изборите тя беше във връхната си точка. Няма
значение какво ще се случи след това. Състезателят трябва да е в най-добрата си
форма именно по време на състезанието.
Всичко изброено по-горе може да се обобщи с една фраза: постмодернът нахлу в украинската
политическа реалност. Сблъскват се не идеологии или позиции, а публични, виртуални
образи.
Нахлуването на постмодерна в страна, която се опитва, проливайки
кръвта си, да излезе от средновековието и да стигне до модерна, може да предизвика
шок (прескачането на нива в менталното, социалното или икономическо развитие никога
не завършва с нищо хубаво). Но в същото време това ще изиграе положителна роля в
унищожаването на старите модели на политическа комуникация и насърчаването на израстването
на обществото. (Подчертавам още веднъж: не пиша за потенциалното президентство на
Зеленский, а изключително за неговата кампания.)
Независимо дали подкрепяте Зеленский или сте негов категоричен
противник, независимо дали ви харесва неговата кампания или напротив – украинската
политическа конкуренция вече никога няма да бъде същата, както преди.
Валерий Пекар,
украински предприемач и обществен деец, вицепрезидент на Украинския съюз на индустриалците
и предприемачите
Превод от украински
Няма коментари:
Публикуване на коментар